Alle blogs, Persoonlijke blogs
comments 2

Zomer in de Ardennen (vakantie 2014)

Zomer! Dat betekent in ons rijke land dat we er tussenuit mogen. Mijn vriend en ik kozen voor de Ardennen in België. Dat betekent zo’n beetje: bos, rivier, frans-sprekenden, frans-achtige dorpen. Wat ik vergeet: lieve lieve mensen.

ardennenblog (19 van 41)

Wie mij kent, weet dat ik de laatste tijd zo graag aan het wandelen ben. Onee, ik moet zeggen: buitensporten. Dat klinkt hip. ‘Outdoor’, nog hipper. Hiken, da’s misschien wel het hipst. Goed, en misschien weet je dat ik iedereen probeer over te halen mee te gaan op wandelvakantie of fietsvakantie. Gertjan vond het een goed idee. Ik ook. Gedaan.

ardennenblog (1 van 41)

Hier maakt Gertjan een kampvuur. De foto’s staan helemaal door elkaar heen trouwens, waarvoor sorry. We waren op een dag aan het wandelen en het was zó warm dat we besloten onze tent ter plekke op te slaan. Onze lieve, gele tent die je daarachter ziet. We bleven de hele dag bij het stenenstrand en ik voelde me een soort oermens. Nu hoefden wij geen eten te zoeken (we hadden immers nog cup-a-soup en crackers) maar toch hebben we vissenvallen gebouwd. Verder niets ‘jagigs’ gedaan, alleen stenen in het water gegooid en dat soort dingen. Ik ga de foto’s toch een beetje bij elkaar zoeken, zodat jullie ze kunnen plaatsen. Hier de rest van deze wildkampeer-ervaring:

ardennenblog (10 van 41)ardennenblog (20 van 41)ardennenblog (21 van 41)

ardennenblog (26 van 41)ardennen415ardennenblog (24 van 41)

ardennenblog (2 van 41)

En toen gingen we weer verder. We waren hier bij rivier de Ourthe. De stukken langs de rivier waren heel mooi, want het was geen vlak pad maar we moesten op sommige stukken klauteren en stijgen en dalen en onder bomen door. Ik vind dat leuk om te doen.

ardennenblog (5 van 41) Hier waren we ons aan het oriënteren, wat soms niet makkelijk is in de natuur. Ik heb geen kennis op het gebied van wandelkaarten, nou, ik moet zeggen dat ik dat niet hád voor ik deze vakantie deed. Maar ik heb geleerd dat je een topografische kaart nodig hebt, waar zowat alles op staat, zoals opvallende bomen, plekken waar je de rivier over kunt steken, hoogspanningsdraden en bergtoppen. Zo kun je een beetje uitvogelen waar je bent, als je tenminste een kompas hebt. Hadden we.

ardennenblog (6 van 41) ardennenblog (7 van 41) ardennenblog (8 van 41) ardennenblog (9 van 41)
ardennenblog (11 van 41)ardennenblog (3 van 41)

Andere dagen gingen niet langs de rivier, maar bergen op en neer. Geen hoge hoor, maar toch zwaar. Ik vind dit soort platen (als hieronder) zoo mooi. Ik wil nog een keer wandelen op een plek met meer vergezichten en minder bos. Ik merkte dat ik euforische gevoelens kreeg van al die nieuwe uitzichten. Door het wandelen raak je zo vertrouwd met de weg die je gaat, je raakt in een boem-boem-boem-kadans en na iedere bocht zie je iets anders. Ik krijg daar geluksstofjes van in m’n bloedbanen.

ardennenblog (12 van 41) ardennenblog (13 van 41) ardennenblog (14 van 41) ardennenblog (15 van 41)Kijk dit hieronder dan. Wil je daar niet lopen? Je weet niet wat er komt, je weet niet hoe het er straks uit zal zien. We hebben op onze reis trouwens niet van te voren gepland hoe we gingen lopen. Gertjan loopt de kamer uit als ik het woord ‘agenda’ of ‘plannen’ noem, dus dat is niet bevorderlijk, en zelf had ik er eigenlijk ook geen zin in. Bovendien: ik wist niet hoe zwaar het wandelen zou zijn en hoe ver we zouden komen in één dag. Dus we hebben iedere ochtend gekeken: waar willen we ongeveer heen. En zou daar een camping zijn? Vaak was die er wel en soms niet, dan sliepen we dus in het wild (één keer) of (één keer) bij een mevrouw in de tuin. Dat was zo bijzonder, die foto’s komen straks.

ardennenblog (16 van 41) ardennenblog (17 van 41) ardennenblog (18 van 41)In België zijn katholieken en waar katholieken zijn, zijn kapelletjes. Ik vind die mooi. Zelf ben ik protestant, en we vergeten zo nu en dan dat het goed is om gedenkpunten te hebben waardoor je letterlijk stil staat bij je geloof.
ardennenblog (22 van 41)O en hier is de kampeerplek bij een mevrouw in de tuin. Ze wilde ons maar wat graag herbergen en we mochten zelfs bij haar douchen en water tappen. Ze wilde ook voor ons koken, maar we hadden om vijf uur al gegeten (wandelen maakt hongerig) (en slaperig).
ardennenblog (23 van 41)Hé, dit hieronder is ons ontbijt op een camping. Kon je broodjes bestellen én wafels. En de Belgen zijn de besten in het maken van wafels. Dat heb ik geweten.

ardennenblog (25 van 41)ardennenblog (40 van 41)ardennenblog (27 van 41) Bramen bramen bramen. We waren in juli op vakantie maar er zaten al best wat rijpe bramen aan de struiken. Gevoed worden door de natuur, dat voelt goed. ardennenblog (28 van 41)En gevoed worden door de Belgen ook. In ieder dorp waar wij waren, was een friterie. En de Belgen zijn de besten in het maken van frieten, dat heb ik geweten. Op een dag liepen we naar Achouffe, het dorp waar de bekende bieren van Lachouffe gemaakt worden (werden) (worden) (weet niet). Daar dronken we bier. En de Belgen zijn de besten in het maken van bier, dat heb ik geweten.

ardennenblog (4 van 41)

Hier waren we in een mistig bos. Het was op de eerste dag (dag ordening van de foto’s) en we zijn een beetje, hoe zeg ik het, gedesoriënteerd geraakt. Ik wil op dit moment graag C.S. Lewis introduceren die heel goed kan uitleggen hoe het werkt in een bos. Het is een stuk uit één van de kronieken van Narnia.

Komtie (context van het verhaal: er lopen mensen in een bos):

Eerst leek het wel aardig goed te gaan. Ze dachten zelfs dat ze een oud pad hadden gevonden; maar als je iets van bossen af weet, weet je waarschijnlijk wel dat je in een bos voortdurend van die zogenaamde paden ontdekt. Na een minuut of vijf verdwijnen ze en dan denk je wéér dat je er een gevonden hebt (en je hoopt dat dat geen nieuw pad is maar een volgend stuk van het oude) en ook dat verdwijnt weer in het niets, en pas als je een flink eind uit de goede richting bent weggelokt, besef je dat het helemaal geen paden waren.

ardennenblog (29 van 41)

Hoe dan ook. Deze dag hadden we ons kompas niet aangeraakt en toen we na heel veel klimmen de berg op waren, daarna verdwaalden (laat ik het beest nou maar bij de naam noemen) en weer naar beneden liepen, bleken we zo’n beetje aan dezelfde kant van de berg weer beneden te staan. Dus we moesten hem nog een keer over. Hè. Nou ja.
ardennenblog (30 van 41) ardennenblog (31 van 41) ardennenblog (32 van 41) ardennenblog (33 van 41) ardennenblog (34 van 41)

Soms kun je water uit rivieren drinken. Dat staat dan op de kaart aangegeven. Niet héél slim, want als er ergens stroomopwaarts een dood dier ligt, is het alsnog niet zo slim, maar we wagen het er altijd maar op.
ardennenblog (35 van 41) ardennenblog (36 van 41) ardennenblog (37 van 41) ardennenblog (38 van 41) ardennenblog (39 van 41)

Heen en terug vanuit Groningen gingen we met de trein. Kostte heel weinig: 105 euro met z’n tweeën heen en weer. Waarom zeg ik dit? Ik denk zodat mensen misschien denken: hé, dat kan ik ook wel eens doen, naar de Ardennen, want zoveel kost het niet, en het is toch heel mooi. ardennenblog (41 van 41)

Camera: analoge Nikon (type vergeten) met Hema-film. Realiteits-alert: dit zijn alleen de mooie dingen, we hebben ook over saaie stukken drukke weg gelopen en vieze maaltijden gegeten en honger en zere voeten gehad en ruzietjes. Ik vind het leuk om dingen op een mooie, sprookjesachtige manier vast te leggen maar dat betekent niet dat dat de volledige realiteit is.

2 Comments

1. Nynke says

Wat een prachtig stuk om te lezen!
    Een paar opmerkingen: je vergeet ‘hiken’! Klinkt nog hipper ;)
    en voor de volgende keer: ruzietjes op een foto lijken mij interessant!

Ha, nee hoor. Nogmaals: prachtig! Volgend jaar voor ons vijfjarig-vakantie-jubileum naar Luxemburg, daar heb je ook mooie vergezichten!

• Laurie says

jaaaa! ik heb zin in onze vakantie. als we nou nu alvast de treinkaarten boeken, hebben we dan supervroegevroegboekkorting voor huismusvrouwen?

ik zet er hiken bij. je hebt gelijk. die is het hipst.